Back to the Office, maar hoe?

Zoveel mogelijk thuiswerken. Sinds maart 2020 zijn we niets anders meer gewend. Alles werd in maart 2020 even anders: woonkamers werden deels omgebouwd tot werkplek en er werd wat afgezoomd met elkaar. Thuiswerken heeft zo zijn voor- en nadelen, maar toch verlangt twee op de drie werknemers weer terug naar het werken op kantoor.

“Onze normen en waarden zullen blijvend veranderen en we zullen bewuster om (dienen te) gaan met hygiëne en ‘de anderhalve meter samenleving’. Dit vraagt om aanpassingen, in onze mindset en in praktische zin.“

Nu we in Nederland begonnen zijn met het vaccineren en de piek van de corona verspreiding zal dalen, zal Nederland toch weer voorzichtig in bedrijf gaan. We zullen met zijn allen opzoek gaan naar het nieuwe normaal. Onze normen en waarden zullen blijvend veranderen en we zullen bewuster om (dienen te) gaan met hygiëne en ‘de anderhalve meter samenleving’.  Dit vraagt om aanpassingen, in onze mindset en in praktische zin. Maar hoe richt je een kantoor in volgens deze normen en waarden?

Meeting Hygienics

Wij introduceren onze Meeting Hygienics: een handige hygiëne formule die volledig aansluit op de het leven in het nieuwe normaal en waarbij je als bedrijf zorg draagt voor een veilige en hygiënische werkomgeving voor uw werknemers. Wij gebruiken deze formule nu al een jaar bij de Eenhoorn en dit bevalt goed. Meeting Hygienics geven namelijk duidelijkheid én houvast aan uw collega’s.
De Meeting Hygienics fomule in 7 stappen:

1. Afstand

Zorg dat uw locatie (tot wanneer nodig) is ingericht op de 1,5 meter social distancing norm. Zo nodig kunt u gebruik maken van het “1,5 metertje”. Deze kunt u zelf maken, bijvoorbeeld van een stok of lat. Het 1,5 metertje geeft duidelijkheid wanneer er twijfel is of de 1,5 meter afstand gewaarborgd wordt.

2. Rechts

Zorg dat er verschillende bordjes komen te hangen op plekken waar uw collega’s elkaar kunnen passeren. Dit is om mensen te stimuleren om zoveel mogelijk rechts te blijven lopen. Door altijd rechts te lopen is afstand houden makkelijker.

3. Routing

Zorg ervoor dat de routing van uw locatie zoveel mogelijk is aangepast, zodat je voorkomt dat collega’s elkaar kruisen. Maak bijvoorbeeld bordjes om duidelijke te maken waar de ingang is en een routing met een duidelijke weg naar de uitgang. Zorg voor zoveel mogelijk éénrichtingsverkeer.

4. Contact

Desinfecteer na momenten waarbij veel beweging is geweest in het gebouw (denk hierbij aan de aankomst, lunchtijd en vertrek) alle contactpunten zoals de deurklinken. Motiveer uw collega’s om bij binnenkomst hun handen te desinfecteren d.m.v een desinfectiezuil met tissues.

5. Food & Beverage

Heeft u een kantine waar normaliter uw werknemers plaatsnemen in de pauze? Zorg ervoor dat we collega’s in verschillende shifts pauze nemen. Doe aanpassingen op de manier van het presenteren en serveren van de lunch. Laat bijvoorbeeld uw werknemers ’s ochtends al invullen wat voor lunch zij willen bestellen, zodat het gelijk klaargezet kan worden in de pauze. Hierdoor voorkom je dat werknemers bij elkaar gaan staan wachten.

6. Communicatie

Blijf met uw collega’s communiceren, adviseren en inspireren om zich te houden aan de bovenstaande maatregelen, zowel op uw werkplek als online.

7. Hygienics Manager

Stel een hygienics manager aan. Deze persoon houdt alles nauwlettend in de gaten, adviseert medewerkers en doet een beroep op ieders solidariteit om samen zorg te dragen voor een fijne, hygiënische omgeving. Laat je collega’s weten wie, welke dag functioneert als Hygienics Manager, zodat zij weten bij wie ze terecht kunnen voor eventuele vragen.

Tip! Hieronder ziet u hoe wij op onze locatie de Meeting Hygienics hebben toegepast. Wellicht haalt u hier inspiratie om te gebruiken voor uw eigen kantoor.